tirsdag den 12. april 2016

Outgoing turisme: Danskerne vil opleve fremmedkultur

Efterhånden som jeg bliver ældre og har set mere af verdenen, kan jeg ikke forstille mig at holde ferie hjemme i lille kolde Danmark mere. Rejselysten deler jeg åbenbart med mange andre danskere, da undersøgelser viser, at danskerne er blandt de mest rejseglade i Europa. Det kunne tyde på, at alle andre er lige så trætte af det danske sommervejr som jeg er, da mange rejser efter at få noget sol og ligge på stranden. Så når flyene letter fra Danmark, så flyver de oftest til en destination sydpå.

Den store rejselyst kommer af at mange danskere ikke længere ser ferie som et valg, men prioritere det meget højere end før. Der skal simpelthen være råd til at komme på ferie. Det kunne tyde på at danskerne er begyndt at spare mere op til deres ferier eller at vi simpelthen har flere penge mellem hænderne, da der bliver brugt mange flere penge på ferier end tidligere. Det kunne også tyde på, at mange flere faktisk holder ferie end før, da antallet af rejser til både ind- og udland er stigende.


Fremmede landes kultur er et af trækplastrene, som lokkerne danskerne udenfor vores eget lands grænser. Der er intet mere spændende end at rejse ud og opleve et sted, som er helt anderledes end hvor vi selv kommer fra. Lande med en rig kultur og historie ligger i toppen af danskernes top rejsemål, for hvorfor skulle man sidde hjemme i Danmark og spise kedelige rugbrødsmadder, når man kan drikke sangria med en spanier eller spise bratwurst med en tysker? Men jo længere væk man kommer, jo mere fremmed, spændende og nyt er en kultur, så de oversøiske rejser er også blevet populære på seneste år. Jeg hører ofte om nogen der tager til USA eller Asien i min vennekreds og jeg må indrømme, at jeg selv tænker den vej. Så jeg er vel og mærket ligesom de fleste andre danskere; fremmede kulturer trækker i mig. Dog kan jeg godt forstå der bliver brugt flere og flere penge på rejser, for jo længere væk man skal, jo dyrere er det ofte. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar